Kenapa Tak Kahwin Lagi???

Posted by NIZA.Ati on Sunday, August 3, 2014 [ ]

Assalamu'alaykum wbt,

Ade seorang kawan berpangkat adik tanya tentang jodoh.

Kawan: kenapa kak NIZA x kawen lg?

Saya menarik nafas, bukan hendak marah tapi biar tenang menjawab soalan.

Saya: kalau diberi pilihan, akak nak je kawen awal. Tapi yang mengaturkan takdir adalah Allah dimana pasti ada hikmah.

Kawan: akak ada sesiapa?

Saya senyum

Saya: selagi belum berkahwin, selagi tu belum ada sesiapa. Kita hanya tahu siapa jodoh kita hanya apabila telah sah lafaz ijab-kabul.

Kawan: Akak memilih sangat kot.

Saya: pendidikan anak bermula dengan pencari pasangan yang baik. Bukan mengharapkan yang sempurna tapi biar tujuan hidup sama, iaitu menuju ke akhirat yang kekal abadi. Hubungan suami-isteri ibarat kedua belah tangan, jika kedua belah tangan yang kotor saling mencuci, insyaAllah pastikan bersih. Siapa pasangan kita sebelum perkahwinan tidak sepenting siapa pasangan kita selepas perkahwinan.

Saya memandang dia dan melemparkan senyuman lagi, dia mengangguk mungkin tanda faham. Saya menyambung lagi.

Saya: kita tak boleh paksa orang untuk terima diri kita. Orang yang suka kita belum tentu kita dapat tuk menerima dia, begitu juga orang yang kita suka belum tentu dapat menerima kita seadanya diri kita.

Kawan: akak berada pada situasi mana?

Pandai mencungkil juga adik ni, dalam fikiran ku.

Saya: akak pernah berada dalam kedua-dua situasi. Pernah bermakna telah berlalu.

Kawan: sekarang?

Saya: Seseorang yang ikhlas untuk menerima kita kerana Allah, akan berusaha menjadikan kita halal.

Saya mengharapkan adik tu faham maksud saya.

Kawan: tapi jodoh tu kene diusaha kak.

Kali ni saya tergelak kecil.

Saya: Allah tahu sejauh mana usaha akak dan akak yakin pada yang telah Allah tentukan. Sekurang-kurangnya, di masa akak single ni la akak nak luangkan masa untuk berbakti pada agama dan ibu bapa. Hujung minggu akak tak pernah bosan, banyak aktiviti akak lakukan. Paling2 kalau duduk dirumah pun sibuk di dapur dan membersihkan dan mengemas rumah. Setiap hari sebelum tidur luangkan masa pula tuk membaca buku.

Dia diam. Mungkin sedang menghadam hikmah yang Allah berikan. Saya menyambung.

Saya: bak kata ayah angkat akak, Ustaz Pahrol Mohamad Juoi "Jodoh itu rezeki, bukan terletak pada awal atau lambat, tapi pada keberkatan". Lagipun, lebih baik kawen lambat daripada berkawen dengan lelaki yang tak mahu menjadi lebih baik. Jodoh dengan manusia itu, insyaAllah tapi jodoh dengan kematian itu pasti.

Dia senyum. :)

categories: | edit post

0 comments

FOCUS ON ME

FOCUS ON ME
Allahumma habbib ‘abdaka haza ila ‘ibadikal mukminin wahabbib ilal mukminin
“Ya Allah,jadikanlah hambaMU ini dicintai pada hati orang yang beriman,dan jadikanlah mereka menyintai orang yang beriman”

TOPBLOG

Carta Top Blog Muslimah -- Hanan.com.my

Followers

Twitter Followers

Kata-Kata Ulama'

Kata Fathi Yakan dalam membincangkan tentang perjalanan dakwah dan jihad:Jalan ini adalah jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang takutkan kesempitan rezeki & masa depan. Jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang mementingkan hawa nafsu. Tidak sanggup dilalui oleh mereka yang semput dada dan tiada kekuatan. Sesungguhnya jalan ini takkan sanggup dilalui dengan tabah & tetap pendirian, kecuali oleh orang mukmin yang sentiasa bergantung pada Allah. Tak mampu dilalui dengan tabah, kecuali oleh jiwa yang sentiasa menggantungkan & mengharapkan sesuatu kepada Allah

NIZA's Schedule

Bulan / Moon

Popular Posts

Steps In Here

Step in here

Zikir Terapi Diri